H Aναστάσιμη και Ανοιξιάτικη Εορτή του Οσιομάρτυρος Αγίου Νικολάου του Νέου

ΙΕΡΑ ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΣ ΘΗΒΩΝ  ΚΑΙ  ΛΕΒΑΔΕΙΑΣ

ΙΕΡΟΣ  ΕΝΟΡΙΑΚΟΣ ΝΑΟΣ

ΑΓΙΟΥ  ΝΙΚΟΛΑΟΥ  ΤΟΥ  ΝΕΟΥ

                   ΘΗΒΩΝ

          Γ.Σεφέρη 3 – 32. 200 ΘΗΒΑ

          Τηλ. & fax: 22620 24282

                WWW.INAgiouNikolaouTouNeou.gr

       e-mail: osiomnikolaos@gmail.com

ΠΡΟΣΚΛΗΣΗ

Μαζὶ  μέ τὶς Πασχαλινὲς  εὐχὲς  μας δεχθεῖτε  καὶ  τὴν Πρόσκλησή μας

για την συμμετοχή Σας στὶς Λατρευτικὲς  Πανηγυρικές Συνάξεις

 ποῦ  θὰ τελεσθοὺν  στον Ναὸ μας μὲ τὴν εὐκαιρία

τῆς Ἀναστάσιμης καὶ Ἀνοιξιάτικης  Ἑορτῆς

       τοῦ Προστάτου τῆς Ἐνορίας μας

ΟΣΙΟΜΑΡΤΥΡΟΣ ΑΓΙΟΥ  ΝΙΚΟΛΑΟΥ  ΤΟΥ  ΝΕΟΥ

       στις 8 και  9  Μαΐου 2012  σύμφωνα μὲ τὸ ἀναγραφόμενο πρόγραμμα.

                          † ΤΡΙΤΗ   8  ΜΑΙΟΥ   2012 Ὥρα 7.00 μ.μ :
              Ὁ Μεγάλος Πανηγυρικὸς Ἐσπερινός με ἁρτοκλασία.
          Ὥρα 10.00 μ.μ :Τό Ἁπόδειπνο καί οἱ Χαιρετισμοί τοῦ Ἁγίου.

† ΤΕΤΑΡΤΗ (ΤΗΣ ΜΕΣΟΠΕΝΤΗΚΟΣΤΗΣ )  9  ΜΑΙΟΥ 2012 Ὥρα 7.00 π.μ :

Ὁ Ἐόρτιος Ὄρθρος καὶ ἡ  Πανηγυρική  Θεία Λειτουργία.

Ὥρα 7.00 μ.μ: Ὁ Παρακλητικὸς Κανόνας και τα Ἐγκώμια

 χοροστατοῦντος τοῦ Σεβ. Ποιμενάρχου μας κ.κ ΓΕΩΡΓΙΟΥ.

    8.15 μ.μ: Λιτάνευσις του Τιμίου Λειψάνου  καὶ τῆς Σεπτῆς Εἰκόνος

 τοῦ Ἁγίου μας.

Ἡ συμπροσευχόμενη παρουσία Σας θα προσθέσει Χαρά στη Χαρά μας και δύναμη στις Προσευχές μας.

                                                   ΧΡΙΣΤΟΣ ΑΝΕΣΤΗ

                                    ΤΟ  ΕΚΚΛΗΣΙΑΣΤΙΚΟ  ΣΥΜΒΟΥΛΙΟ

                               «ΤΟ ΔΕΥΤΕΡΟ ΠΑΣΧΑ ΤΗΣ ΕΝΟΡΙΑΣ ΜΑΣ»

Ο ΟΣΙΟΜΑΡΤΥΡΑΣ ΝΙΚΟΛΑΟΣ Ο ΝΕΟΣ ΣΤΗΝ ΑΓΙΟΓΡΑΦΙΑ ΚΑΙ ΣΤΗΝ ΥΜΝΟΛΟΓΙΑ.

                  «Eικών», εκ του ρήματος εοικέναι, δηλαδή η ομοιότητα όπου αντανακλά το πρωτότυπον, υλοποιεί την διαρκή ανάγκη του ανθρώπου να απεικονίσει τον Δημιουργό και Σωτήρα του με ένα γήινο και ταπεινό χρωστήρα. Να θησαυρίσει τις άϋλες μορφές των Αγγέλων, να αποδώσει τα υπερκόσμια πρόσωπα των Αγίων. Άλλοτε αποδίδοντας «το φυσικόν», άλλοτε την υπόσταση «ώσπερ η σκια εν τω σώματι», και άλλοτε τη νοητική και τους συμβολισμούς αποκρυπτογραφώντας «τα της χάριτος του Ευαγγελίου και της αληθείας μυστήρια». Kατά τον Μέγα Διδάσκαλο της Οικουμένης Βασίλειο, «η γαρ της εικόνος τιμή επί το πρωτότυπον διαβαίνει», και «επ’ αυτής εν και το αυτό προσδώσομεν» την προσκύνηση και τον ασπασμό.

Στον Ιερό Ναό της ομώνυμης Ενορίας σε θέση περίοπτη και προσκυνητή βρίσκεται «Εικών» με μία από τις ωραιότερες απεικονίσεις του Οσιομάρτυρα Προστάτη Αγίου μας Νικολάου του Νέου του εξ Ανατολής. Συχνά στηθήκαμε ευλαβικά και ικετέψαμε «ασπάζοντες Αυτόν» περί υγείας σωματικής και πνευματικής, αλλά ελάχιστα μελετήσαμε την εικονογραφική απόδοση από τον ευλαβή τεχνίτη.

Με στρατιωτική ενδυμασία επιβλητικός, κάλλιστος αθλητής, νέος, ευώδης, συμπαθής με αγγελοειδές πρόσωπο, «των ηλιακών ακτίνων εκπεμπόμενος», κάθεται σε περίτεχνο χρυσό θρόνο με υποπόδιο, αναγγέλλοντας «τιμή και δόξα εν τω Παραδείσω», και από την αγιασμένη πλευρά του από την απαστράπτουσα πανοπλία φρουρούμενη, «πάντες εν τη οικουμένη ευφραίνονται» δεχόνται την διαρκή προστασία του. Περιβεβλημένος με μανδύα πορφυρό, τους ποταμούς των αχράντων αιμάτων καταδεικνύει, ως «ρόδον ερυθρόν» το πάθος του μαρτυρίου του προσφέρει, σε μας τους χοϊκούς ανήμπορους στη δίνη των προβλημάτων της ζωής μας.

Πρόκειται για την κατ’ εξοχήν συμβολική έκφραση του θριάμβου του αεικλεούς Οσιομάρτυρα, εναντίον της φθοράς και του θανάτου.Με την δεξιά ανοικτή υψώνει τον Μαρτυρικό Σταυρό, με συστολή εμφορούμενος και αενάως ενθυμούμενος τον Σταυρικό Θάνατο του Κυρίου μας. Χειρονομία σεβασμού και αποδοχής του δικού του μαρτυρικού θανάτου. Στην αριστερά κρατεί το δόρυ υπενθυμίζοντας τον αδιάκοπο αγώνα κατά της αμαρτίας, λειτουργώντας αποτρεπτικά, έτοιμος να προστατεύσει όποιον απειλείται από την περιρροή του κακού.

Επισφράγιση πάντων το αργυρότεχνο φωτοστέφανο, ο στέφανος της αγιωσύνης, η εξ ανθρώπων τιμή και προσκύνηση στον αθλητή που έθεσε ως οδηγό πίστεως τη ρήση του Ευαγγελίου «και έσεσθε μισούμενοι υπό πάντων δια το όνομά μου· ο δε υπομείνας εις τέλος ούτος σωθήσεται», αποκαλύπτοντας το μεγαλείο της Ουράνιας Εκκλησίας σε μας τους αναξίους.

Δεηθείτε, φιλόχριστοι αδελφοί, και μη λησμονάτε τους μαρτυρικούς άθλους Μαρτύρων και Οσίων, Δικαίων και Ιερέων, γιατί αυτοί προστατεύουν τον σύγχρονο κόσμο από τις νέες απειλές και φοβερούς κινδύνους.

Ηλίας Δημητρέλος Αγιογράφος(+)

Ήχος πλ. β .

Δεύτε εώα πλήθη και εσπέρια, δεύτε και τοις στέμασιν των ευφημιών αναδήσωμεν τον Όσιον και Μάρτυρα Νικόλαον τον εν Βουνένοις αθλήσαντα και την πλευράν λογχευθέντα ως ο Δεσπότης Ιησούς υπέρ ου προθυμως και την κεφαλήν απετμήθη. Διο παρ’ Αυτώ συναγάλλεται και ικετηρίαν ποιείται υπέρ ημών των εν πίστει υμνούντων αυτού την άθλησιν.

Ο Ύμνος αυτός αφιερωμένος στον Άγιο Νικόλαο τον Νέο «Τον Όσιον και Μάρτυρα», είναι γραμμένος σε Ήχο πλάγιο του Δευτέρου και ψάλλεται κατά την Ακολουθία του πανηγυρικού Εσπερινού της παραμονής της Εορτής του.Δημιουργός αυτού του Ύμνου όπως και ολόκληρης της Ασματικής Ακολουθίας που ψάλλεται στις 8 και 9 Μαΐου είναι ο Ιερομόναχος Ακάκιος ο εν Διακρούση ο οποίος ήταν προικισμένος από τον Θεό με το χάρισμα της Υμνογραφίας (να γράφει δηλ. ύμνους) και με αυτούς ανεφήμησε, εμεγάλυνε και ετίμησε τον Άγιό μας προσφέροντάς τους σε Εκείνον σαν μία ευωδιαστή ανθοδέσμη, αγάπης και αφοσίωσης.

Ο Υμνογράφος μέσα από τον Ήχο τον πλάγιο του Δευτέρου θέλει να προκαλέσει στους πιστούς συγκίνηση. Ο Ήχος αυτός είναι έτσι δομημένος ώστε το χρώμα που «ακούγεται», όταν ψάλλεται, να προκαλεί στους πιστούς τον πόνο, το πάθος, την κατάνυξη, τον σπαραγμό και να τους φέρνει πιο κοντά με τρόπο πνευματικό στο φρικτό μαρτύριο του Αγίου.Μέσο για να φτάσουμε πνευματικά στο Μαρτύριο του Αγίου μας εκτός από την Αγιογραφία όπου βλέπουμε με παραστατικότητα την μορφή και το μαρτύριό του, είναι και η Βυζαντινή μας Μουσική. Η Θεία και Μεγαλουργός αυτή

Τέχνη την οποία ταπεινά και εμείς διακονούμε στο αναλόγιο του Ναού που είναι αφιερωμένος στον Οσιομάρτυρα, με την οποία εκφράζουμε τα συναισθήματά μας.Χειριστής αυτού του μέσου είναι ο Ψαλμωδός ( Ιεροψάλτης) ο οποίος θα πρέπει να υπηρετεί την μουσική πιστά και «εξ’ όλης της ψυχής του και εξ’ όλης της διανοίας του» έχοντας πάντοτε καθαρή τη καρδιά του, ελαφρά την συνείδησή του και σώφρονα τον λογισμό του. Ο ψαλμωδός επικαλείται την θεία Χάρι να του επιτρέψει να μεταβή νοερά στον Τόπο του μαρτυρίου του Αγίου μας και να γίνει εκφραστής αυτών των στιγμών. Θα προσπαθήσει να «δει» με τα μάτια της ψυχής του τον Άγιο την ώρα που «και την πλευράν» κεντάται με την λόγχη ως «ο Δεσπότης Ιησούς» και να νοιώσει τον ίδιο ψυχικό πόνο. Να εκφράσει στον σπαραγμό της καρδιάς του Αγίου και τον πόνο του, τον ανθρώπινο πόνο, όταν.., «και την κεφαλήν απετμήθη». Εκείνη ακριβώς την στιγμή ο Ιεροψάλτης θα κάνει μία μεγάλη παύση. Το μαρτύριο τελειώνει και επέρχεται η φοβερή ώρα του θανάτου. Τίποτε δεν μπορεί να περιγράψει αυτήν την στιγμή εκτός από την σιωπή.

Ως Ορθόδοξοι γνωρίζουμε όμως πως η Αληθινή Ζωή, η αιώνια και παντοτινή ξεκινά από εκείνη ακριβώς την ώρα. Την ώρα δηλ. που επέρχεται ο θάνατος και μεταβαίνουμε «εκ του θανάτου εις την ζωήν». Γι’ αυτό τώρα ο Ήχος αλλάζει σε πλάγιο του Πρώτου. Ο ψαλμωδός ψάλλει τώρα πανηγυρικά και ευφρόσυνα διότι « …παρ’ Αυτώ (τω Θεώ)» συναγάλλεται ο Άγιός μας. Βρίσκεται ήδη πλάι στον Ουράνιο Θρόνο ανάμεσα στους μάρτυρες της πίστεώς μας. Αμέσως μετά ο Ήχος αλλάζει σε Δεύτερο διότι πρέπει να εκφραστεί η ικεσία, η παράκληση, η δέηση. « … Και ικετηρίαν ποιείται υπέρ ημών…». Τον παρακαλούμε να πρεσβεύει για τους πιστούς που τον εορτάζουν, που τον ευλαβούνται και που τον τιμούν προσκυνώντας τα ιερά λείψανα και την Εικόνα του και κυρίως μιμούμενοι την ζωή την ομολογία, την πίστη και το στέρρεο φρόνημά του. Ο Ήχος επανέρχεται στον πλάγιο του Δευτέρου τώρα που ολοκληρώνεται ο Ύμνος για να εκφραστεί ο δικός μας πόνος, το πάθος μας, η εξαθλίωση της ψυχής μας και το δικό μας μαρτύριο.

Ο Ψαλμωδός προσπαθεί να βοηθήσει τους πιστούς να κατανοήσουν ότι απο εδώ και πέρα πρέπει να πονάμε για τις δικές μας αμαρτίες ενώ όταν φθάσει εκείνη η ευλογημένη ώρα, μέλημά μας ας είναι να χύσουμε και εμείς το αίμα της καρδιάς μας για την αγάπη του Χριστού μας.

Δημήτριος Β. Αναδιώτης Πρωτοψάλτης του Ιερού Ναού μας.

Αρέσει σε %d bloggers: