Χόρτα· ο θησαυρός της φύσης!

xortaΠοιός δεν απολαμβάνει τις νοστιμότατες ελληνικές σαλάτες με την τεράστια ποικιλία χορταρικών που περιέχουν;

Η παραδοσιακή ελληνική κουζίνα περιλαμβάνει έναν μεγάλο αριθμό χόρτων, όπος είναι το ραδίκι, η τσουκνίδα, το σπανάκι, η ρόκα, τα βλήτα, τα σπαράγγια και τόσα άλλα, δίνοντας σε όλους μας την ευκαιρία για μία διατροφή πλούσια σε θρεπτικά συστατικά και ευεργετικές επιδράσεις στον οργανισμό μας.

Aς δούμε παρακάτω τις ευεργετικές αυτές ιδιότητες κάποιων πολύτιμων χόρτων.

 

Ραδίκια

Τα ραδίκια αποτελούν μία από τιε πιο αγαπημένες τροφές της Ελλάδας και ολόκληρης της Μεσογείου. Τρώγονται ωμά ή βραστά με χυμό λεμονιού και τονώνουν τον οργανισμό. Είναι πλούσια σε βιταμίνη Α και C, σίδηρο, κάλιο, μαγγάνιο και καροτίνη Β, η οποία φημίζεται για την προστασία που παρέχει στον οργανισμό από την ανάπτυξη ελεύθερων ριζών, προστατεύοντας τον έτσι από καρδιαγγειακές παθήσεις.

1730

Μελισσόχορτο

Το μελισσόχορτο θεωρείται φυσικό ηρεμηστικό αλλά και ελιξίριο νεότητας. Περιέχει αντιοξειδωτικές ουσίες που ονομάζονται φλαβονοειδή και οι οποίες μειώνουν τον κίνδυνο του καρκίνου και των καρδιακών προβλημάτων.

DSCN0056

Γλυστρίδα

Η γλυστρίδα έχει φανατικούς θαυμαστές στην Ελλάδα, λόγω της δροσερής, ξινής χυμώδους γεύσης της. Τρώγεται με πράσινες σαλάτες, κρέας ή ψάρι και αναπτύσσεται εύκολα σε κήπους και στους ελληνικούς αγρούς.

DSCN9424

Βλήτο

To βλήτο έχει ουδέτερη γεύση και καταναλώνεται άφθονα τους καλοκαιρινούς μήνες. Περιέχει πολλά θρεπτικά συστατικά που συναντάμε στα περισσότερα χορταρικά, όπως Βιταμίνη Ε και C και πολλά ιχνοστοιχεία, όπως κάλιο, νάτριο, μαγνήσιο και φώσφορο. Επιπλέον, έχει λίγες θερμίδες.

images (1)

Ζωχός

Ο ζωχός ή αλλιώς ζωχιά είναι ένα πολύ δημοφιλές χόρτο για τους Έλληνες. Συναντάται εύκολα σε καλλιέργειες, αλλά και μη καλλιεργημένες περιοχές και συλλέγεται τους χειμερινούς μήνες. Περιέχει ασβέστιο και σίδηρο, καθώς και βιταμίνες, όπως βιταμίνη C, θειαμίνη, ριβοφλαβίνη και νιασίνη. Επίσης, μπορεί να χρησιμοποιηθεί σε ασθένειες που σχετίζονται με το συκώτι και το υπογάστριο.

64f3a1716e73ad60b9144bd4485f2971

Μάραθο

Το μάραθο βρίσκεται εύκολα στους λαχανόκηπους και συλλέγεται από τον Ιανουάριο μέχρι τον Ιούνιο. Ανάμεσα στις θετικές ιδιότητες, συμβάλλει στη μείωση των αερίων του πεπτικού συστήματος και ενισχύει γενικά την πεπτική λειτουργία, μειώνοντας το φούσκωμα.

 

Τι πρέπει να προσέξετε;

Η κατανάλωση των παραπάνω χορταρικών, αλλά και πολλών άλλων της ελληνικής κουζίνας είναι μία από τις πιο υγιεινές συνήθειες, ωστόσο παράλληλα πρέπει να δίνουμε προσοχή στο πως μαζεύουμε, αγοράζουμε και καταναλώνουμε τα χόρτα. Αρχικά, καλό είναι να αποφεύγουμε τη συλλογή χόρτων από τις άκρες μεγάλων δρόμων, επειδή πιθανότατα είναι αρκετά ρυπασμένα. Επιπλέον, δεν πρέπει να μαζεύουμε χόρτα για τα οποία δεν είμαστε σίγουροι αν τρώγονται. Αντίθετα, συλλέγουμε μόνο τα πράσινα, δροσερά, υγιή φυτά, χωρίς να τα ξεριζώνουμε. Όταν αγοράζετε χόρτα, καλό είναι να προσέχετε να μην είναι ξεθωριασμένα ή μαραμένα και να γνωρίζετε πάντα την προέλευση τους.

Για την καλύτερη κατανάλωσή τους, φάτε τα χόρτα 5-6 μέρες μετά την συλλογή ή την αγορά τους. Φυλάξτε τα κατά προτίμηση μέσα σε ένα καλάθι ή ένα βαμβακερό ύφασμα. Τέλος, μαγειρέψτε τα σε πολύ καλά βρασμένο νερό, χωρίς να τα ψιλοκόψετε ή να τα πολτοποιήσετε, ώστε να διατηρηθούν όσο περισσότερο γίνεται οι θρεπτικές τους ουσίες.

 

 

αντιγραφή από: artion magazine, Περιοδικό για ρτη ζωή, τη γνώση, την πνευματικότητα, Τεύχος 4ο, Ιανουάριος 2012, Καλαμαριά

Αρέσει σε %d bloggers: